De war for talent. Je hoort het tegenwoordig bijna dagelijks op de radio, tv, social media,… We weten allemaal hoe moeilijk het is om geschikt personeel te vinden én te houden. Niemand ontkent dat de grootste rem op groei het gebrek aan gemotiveerd en gekwalificeerd personeel is. Ook zouden werkkrachten niet meer over de juiste ingesteldheid beschikken, niet meer de juiste werkethiek hebben, binnen komen met een stevig eisenpakket nog voor ze iets bewezen hebben,…. Maar wat we vaak vergeten is dat we als ondernemers ook eens in de spiegel moeten durven kijken.
Spring niet nonchalant om met sollicitaties
Uit een recent onderzoek van Stepstone blijkt dat nog geen 25% van de sollicitanten binnen de 45 (!) dagen antwoord krijgt. Een sollicitant moet ook gemiddeld 18 keer solliciteren voor hij/zij op 1ste gesprek mag komen. Volgens een enquete van SHL in de UK blijkt dat sollicitanten zich vooral ergeren aan het feit dat ze geen reactie meer krijgen na een negatieve sollicitatie. Een klein onderzoek van Peeters & Pichal bleek dat na het reageren op 40 vacatures die perfect aansloten bij het cv en ervaring van de kandidaat, er na 3 weken maar 14 bedrijven (35%) geantwoord hadden. Ruim tweederde reageerde totaal niet.
Bedrijven beseffen nog altijd niet genoeg dat niet reageren op sollicitaties zorgt voor een deuk in je imago. Het gaat zelfs zo ver dat je er klanten door kan verliezen. Uit het onderzoek van SHL blijkt namelijk dat 18% van de sollicitanten aangeeft geen klant meer te willen blijven of worden omdat ze geen reactie ontvangen hebben. Ook deelt 45% (!) van hen hun negatieve ervaring met familie en vrienden of vertelt erover op social media of blogs.
Omgekeerd is het ook zo dat sollicitanten die positief en respectvol behandeld zijn door potentiële werkgevers, zich als ambassadeurs gaan gedragen. Zelfs al krijgen ze de job niet, maar ze zijn respectvol behandeld in het hele proces, dan gaan zij dit positieve verhaal makkelijk rondvertellen aan vrienden, familie, op social media,… We weten toch allemaal graag waar we staan? Niemand vindt slecht nieuws leuk, maar we kunnen het wel zo aangenaam en respectvol mogelijk brengen. En wie weet gaat die (afgewezen) sollicitant dan wel een echte fan van jou worden, gaat hij jouw vacatures voorleggen in zijn netwerk en ontmoet je zo toch je witte raaf.
Het moet dus niemand verbazen dat hier nog enorm veel mogelijkheden liggen voor ons, ondernemers, werkgevers, om het gaspedaal in te duwen en toch die witte raaf binnen te halen en de afgewezen raven met veel respect te behandelen. Want wat gaan we doen als de economie nog meer aanzwengelt, er nog meer uitstroom dan instroom zal zijn? Op zo’n moment wordt een goede bedrijfsreputatie levensnoodzakelijk om goede mensen aan te trekken.
Enkele concrete tips rond sollicitanten en employer branding
Wees er tijdens het sollicitatieproces continu van bewust dat dit een unieke kans is om je imago te boosten. Enkele tips die je hierbij in je achterhoofd kan houden:
Bij ontvangst sollicitatiedocumenten
- Verlies geen tijd en antwoord zo snel mogelijk op sollicitanten
- Snelheid is een grote sleutel tot succes. Het is op dit moment een kandidaten-markt. Jouw witte raaf heeft verschillende bedrijven die in hem/haar geïnteresseerd zijn. Dus laat ze zeker niet wachten.
- Nodig potentieel interessante sollicitanten zo snel mogelijk uit
- Breng kandidaten die niet in aanmerking komen zo snel mogelijk op de hoogte
- Communiceer op een persoonlijke manier met alle sollicitanten
- Gebruik hun voornaam
- Personaliseer je antwoorden
- Geef bij een afwijzing heel concreet mee aan de kandidaat waarom hij/ zij niet in aanmerking komt. Vermijd hierbij standaardmails.
- Vermijd schrijffouten
- Niemand vind het leuk om een mail te krijgen waarin zijn/haar naam verkeerd geschreven is bijvoorbeeld.
Tijdens het gesprek
- Zorg voor een warm onthaal
- Voorzie een rustige plek voor het gesprek en zorg voor koffie of water
- You can not beat a first impression!
- Begin op de afgesproken tijd
- De kandidaat heeft de moeite gedaan om op tijd op de afspraak te zijn. Respecteer dit ook.
- Maak het gesprek aangenaam
- Een sollicitatiegesprek is geen kruisverhoor maar een moment om te ontdekken of er een match is tussen jou als werkgever, de functie en de kandidaat.
- Durf dieper te vragen dan enkel de ervaring, maar luister naar de verwachtingen van de kandidaat, persoonlijkheid, dromen, belangrijke waarden,…
- Bereid het gesprek goed voor & zorg voor interactie
- Werk een leidraad uit voor jezelf die je in het gesprek gaat volgen
- Zorg dat de sollicitatieprocedure duidelijk is voor de kandidaat
- Geef de sollicitant de mogelijkheid om ook vragen aan jou te stellen
Afwijzen van kandidaten
- Reageer ook hier weer snel
- Wacht niet met het slechte nieuws te brengen aan een sollicitant als je zeker bent dat hij /zij niet de persoon is die je zoekt. Reageer snel.
- Geef een persoonlijk antwoord
- Laat de sollicitant heel concreet weten waarom hij/zij volgens jou niet in aanmerking komt voor de functie. Wees hier open en eerlijk in en breng de boodschap met het nodige respect, maar draai niet rond te pot. Benoem de dingen heel helder.
- Reik leerpunten aan
- Positieve punten aanhalen geeft mensen een gevoel van waardering.
- Wijs de kandidaat op zijn/haar verbeterpunten. Deze kunnen alleen maar helpen bij volgende sollicitaties.
- Wens de persoon veel succes in zijn verdere loopbaan en leven.
- Positief afsluiten!
Het beantwoorden van sollicitaties is dus meer dan elementaire beleefdheid. Je sollicitanten zijn je ambassadeurs en jij kan er zelf voor zorgen dat het goede ambassadeurs worden!
Hulp nodig?
Besef je als ondernemer dat hr inderdaad een belangrijke rol in je employer branding kan spelen maar weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken?
Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek. We bekijken graag samen met jou wat Talent4People voor jou als externe personeelsdienst voor kmo’s kan betekenen.