Nieuwe registratieverplichting binnen de schoonmaaksector

De RSZ zal vanaf 1/04/2024 een registratieverplichting invoeren binnen de schoonmaaksector. Dit betekent dat o.a. werknemers alle aanwezigheden op de werkplek moeten registreren in real time, via de online toepassing van de Sociale Zekerheid.

Meer concreet dienen de werknemers vanaf 1/04/2024 volgende zaken registreren:

  • Begin uur
  • Eind uur
  • Pauzes
  • Bij wijziging van werven, dient er opnieuw in- en uitgecheckt te worden

 

Voor welke activiteiten uit de schoonmaak zal deze verplichting bestaan?

De RSZ geeft aan dat de verplichting enkel zal bestaan voor: ‘schoonmaakactiviteiten die als doel hebben een onroerend goed schoon te maken voor rekening van een derde partij’. Dit geldt dus uitsluitend voor PC 121 (Schoonmaak), maar ook andere sectoren die voldoen aan de definitie komen in aanmerking.

Via welke tool dient de registratie te gebeuren?

De registratie dient te gebeuren via de online dienst van de Sociale Zekerheid, Check In and Out at Work. De online dienst is alvast beschikbaar op de website van de RSZ.

Check In and Out at Work – Onderneming – Sociale zekerheid (socialsecurity.be)

(!) Als je al een kanaal gebruikt voor de registraties, kan je best contact opnemen met de softwareleverancier om te zorgen voor een connectie met de database van Check In and Out at Work.

Wie zal zich moeten registreren via de Check In and Out at Work?
  • Werknemers
  • Zelfstandigen
  • Uitzendkrachten
  • Stagiairs
  • Onderaannemers & hun personeel

 

Wie zal verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de registraties?

Het is de verantwoordelijkheid van de werknemers zelf om de registraties in real time uit te voeren, maar natuurlijk heb je als werkgever een belangrijke informatieplicht en ben je bijgevolg mee verantwoordelijk voor de correcte registraties.

Dus het is niet onbelangrijk om jouw personeel te informeren over de registratieprocedure en op welke wijze de registratie dient te gebeuren (eigen kanalen of online toepassing RSZ), want je mag jouw personeel niet zelf registreren. Werknemers kunnen hier meer informatie terugvinden over de procedure.

Indien de registraties foutief zijn gebeurd, krijg je als werkgever de mogelijkheid om een aanpassing aan te vragen bij de RSZ en dit binnen de 30 dagen na de registratiedatum. Je zal wel de nodige bewijsstukken moeten kunnen leveren hiervoor.

Tussen 1/04/2024 en 30/06/2024 zullen de inspectiediensten geen boete opleggen bij niet-naleving van bovenstaande regels. Tenzij er natuurlijk fraude wordt gepleegd.

Let op, de wijzigingen dienen nog officieel bevestigd te worden via een Koninklijk Besluit.

Heb jij nog een specifieke vraag? Stel ze gerust aan onze HR-experten!

 

Bron: RSZ